سیاست جنجالی دیگری از ترامپ

 دولت دونالد ترامپ مقررات اعطای تابعیت به فرزندان نظامیان آمریکایی را که در خارج از آمریکا متولد می‌شوند، تشدید کرده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس یک تغییر سیاست که دولت آمریکا روز چهارشنبه آن را اعلام کرد، برخی فرزندان شهروندان آمریکایی مقیم خارج به عنوان کارمندان دولت یا نظامیان ارتش آمریکا دیگر به طور خودکار، تابعیت این کشور را دریافت نخواهند کرد.

بر اساس این سیاست (جدید) که از ۲۹ اکتبر (۷ شهریور) اجرا می‌شود، برخی والدین (آمریکایی) که در نیرو‌های مسلح یا دیگر نهاد‌های دولت فدرال آمریکا در خارج از این کشور خدمت می‌کنند، باید روند درخواست رسمی تابعیت آمریکا را برای فرزندان خود در ۱۸ سالگی‌شان طی کنند.

یک گزاره برگ (فکت شیت) دولت آمریکا چندین یادداشت رسمی را فهرست کرده است که به نظر می‌رسد بسیاری از این فرزندان را از الزام جدید معاف می‌کند. این فرزندان شامل فرزندانی می‌شوند که حداقل پدر یا مادر با تابعیت آمریکایی داشته باشند که قبل از تولد فرزند در آمریکا زندگی کرده است.

در حال حاضر، فرزندان شهروندان آمریکایی که دولت آمریکا آن‌ها را به کشوری خارجی اعزام کرده است، از لحاظ حقوقی «مقیم آمریکا» قلمداد می‌شوند، در نتیجه والدین آن‌ها مجازند به سادگی یک گواهی دریافت کنند که نشان می‌دهد فرزندانشان به طور خودکار، تابعیت (آمریکا) را کسب کرده‌اند.

اما سازمان خدمات تابعیت و مهاجرت آمریکا (USCIS) در «هشدار سیاست» ۱۱ صفحه‌ای اعلام کرد مقررات کنونی را در تناقض و مخالف دیگر بخش‌های قانون مهاجرت فدرال و رویه‌های وزارت امور خارجه (آمریکا) می‌داند. فراتر از این، منطق بازنگری در این سیاست همچنان مبهم باقی مانده است.

مارتین لِستِر (Martin Lester) وکیل مستقر در تنسی (Tennessee) که رئیس برنامه کمک نظامی در انجمن وکلای مهاجرت آمریکا است به رویترز گفت: «این راه حلی در جستجو برای یک مشکل است.» وی افزود دامنه این تغییر، نسبتاً محدود به نظر می‌رسد.

لستر گفت: «راستش را بخواهید، من مطمئنم (این تغییر) نسبتاً افراد کمی را شامل می‌شود.»

کِن کوچینِلی (Ken Cuccinelli) سرپرست سازمان خدمات تابعیت و مهاجرت آمریکا در توییتر تاکید کرد قانون جدید بر «تابعیت بر اساس حق تولد تاثیر نمی‌گذارد». بر اساس این اصل مورد انتقاد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، هر کس در آمریکا یا متعلقات آن به دنیا بیاید به طور خودکار، تابعیت این کشور را دریافت می‌کند. این تغییر به راحتی به ترامپ مجال می‌دهد تا بگوید دولتش مزایای حق تولد را که یک شهروند با اقامت کم یا بدون اقامت واقعی در آمریکا می‌تواند به طور خودکار به فرزند متولد خارج خود اعطا کند، محدود کرده است.

اندی بلِوینز (Andy Blevins) مدیر اجرایی انجمن نظامی مدرن آمریکا گفت: «نظامیان پیشتر مسائل زیادی دارند که باید به آن‌ها بپردازند و آخرین چیزی که آن‌ها باید هنگام اعزام به خارج انجام دهند، طی کردن مراحلی است تا مطمئن شوند فرزندانشان شهروند آمریکا هستند.»

وی از کنگره (آمریکا) خواست برای رسیدگی به این وضعیت «برای تضمین اینکه خانواده‌های نظامیان از پیامد‌های (تصمیمات) یک دولت بی ملاحظه رنج نمی‌برند» اقدام کند.