سکوت در برابر تخریب‌ها؛ انفعال‌ ادامه دارد

عملکرد دولت تا اواخر سال 1396 به گونه‌ای بود که رضایت نسبی مردم را فراهم نیآورده... و خود پاسخی به تمام تخریب‌های ریز و درشت محسوب می‌شد، اما با وقوع اعتراضات دی ماه همان سال که توسط برخی جریانات داخلی آغاز و توسط خارجی‌ها ادامه یافته بود، شرایط تغییر کرد؛ ایالات متحده به صورت یکجانبه از برجام شد، تحریم‌ها دوباره اقتصاد ایران را هدف قرار دادند و با سخت‌تر شدن معیشت، نارضایتی عمومی افزایش یافت. با گسترش اعتراضات، سخنگوی دولت که همزمان ریاست سازمان برنامه و بودجه را بر عهده داشت از سمت خود کناره‌گیری کرد تا تمام ادعاهای ریز و درشت دلواپسان بی‌پاسخ بماند. انفعال یک ساله دولت در برابر تخریب‌ها -چه در رسانه و چه موضوع سخنگویی- تا اوایل سال 98 ادامه داشت تا سرانجام رئیس‌جمهور تصمیم گرفت علی ربیعی را به سمت سخنگویی دولت بگمارد. با ورود ربیعی به عرصه سخنگویی شرایط کمی تغییر کرد و دولت با اقتدار و هوشمندی بیشتری به انتقادات و تخریب‌ها پاسخ می‌داد. با این وجود هنوز در برخی موارد به سبب برخی مصالح، دولت دوازدهم در برابر برخی تخریب‌ها موضع سکوت در پیش بگیرد.

انتقادات آیت‌ا... یزدی
آیت‌ا... محمد یزدی چندی پیش در دیدار مسئولان مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهور گفته بود: «چطور کسی که تنفیذ ولایت را دارد، جرأت کرده و کارهای خلاف امر رهبری را می‌کند؛ مثل مخالفت درباره فضای مجازی و... اگر نمی‌توانی مملکت را اداره کنی، برو کنار. این برو کنار را چه کسی باید بگوید؟ در درجه اول حوزه باید بگوید. بعد از نظر قانونی باید دیوان عالی قضایی بگوید. بعدش هم مجلس بگوید ولی متأسفانه می‌بینیم مجلس هم وضعیت دیگری دارد». آیت‌ا... یزدی در اظهاراتش همچنین نقد تندی به آیت‌ا... آملی لاریجانی، رئیس پیشین قوه قضائیه وارد آورد و اتهاماتی به او زد که با پاسخی تند روبه‌رو شد اما موضع دولت در برابر این انتقادات سکوت بود. آیت‌ا... محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه در این باره می‌گوید: «روحانی هم توجه زیادی به این‌گونه بیانات و انتقادها نمی‌کند چراکه به صورت قانونی، رئیس‌جمهور کشور بوده و طبق قانون موظف است تا پایان مدت در این سمت باشد؛ به ویژه اینکه روحانی مورد تایید و تنفیذ مقام معظم رهبری است. بنابراین این سخنان یزدی، اثری نداشته و ندارد و نخواهد داشت». با این وجود شاید از نظر قانونی این اظهارات تأثیری نداشته باشد اما تأثیری جدی رو افکار عمومی دارد.

چرایی سکوت دولت
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور به «برنا» می‌گوید: «جواب دادن به صحبت‌های آیت‌ا... یزدی به معنای ایجاد یک اختلاف است، شاهد بودیم جواب آیت‌ا... آملی لاریجانی به اظهارات ایشان در داخل و یا بیرون کشور به نفع نظام نشد. به طور کل اینگونه درگیری‌ها مناسب نیست، نه اظهارات آیت‌ا... یزدی و نه پاسخ آملی لاریجانی». او درباره دلایل سکوت دولت نیز توضیح داد: «دولت چون به دنبال اختلاف نیست در این گونه اظهارنظرهای اختلافی قضاوت را به مردم می‌سپارد. ما سکوت می‌کنیم، زیرا شرایط به گونه‌ای نیست که بخواهیم در مقابل فشارهای خارجی به دعواهای داخلی بپردازیم». رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه قضاوت این گونه اظهارنظرها را به مردم می‌سپاریم مطرح کرد: از خیلی صاحب نظرانی که مطالبی را در پاسخ به اظهارات آیت‌ا... یزدی در مورد رئیس‌جمهور منتشر کردند، تشکر می‌کنم. از علمای قم که به آیت‌ا... یزدی از جانب خود رئیس‌جمهور جواب دادند نیز تشکر می‌کنم. شخص رئیس‌جمهور و دولت در خصوص اظهارت ایشان، سکوت کردیم.