به مشام رسیدن بوی گرانی لوازم التحریر قبل از بوی ماه مهر

بوی ماه مدرسه حس نوستالژیک بوی دفتر و کتاب نــو و اشتیاق خرید مداد و مدادرنگی به‌همراه دارد اما ظاهرا امسال، قبل از بوی مهر، بوی گرانی آزاردهنده لوازم تحریر به مشام والدین می‌رسد.

آخرین روز‌های تابستان است، اگر کمی به اطراف خود نگاه کنید پدر و مادرانی را می‌بینید که مشغول خرید لوازم التحریر برای فرزندان خود هستند.

قدیم‌ها می‌خواندیم باز آمد، بوی ماه مدرسه، مصرعی که با خودش، حس نوستالژیک بوی دفتر و کتاب نــو و اشتیاق خرید مداد و مدادرنگی به‌همراه داشت، اما ظاهرا امسال، قبل از بوی ماه مهر و مدرسه، بوی گرانی آزار دهنده لوازم تحریر به مشام والدینی که بچه‌ محصل دارند، می‌رسد.

به سراغ رئیس صنف لوازم التحریر کرمان رفتم تا جویای چرای مسئله شوم و آیا نظارت وجود دارد؟

صداقت نیا رئیس صنف لوازم التحریر کرمان گفت: چندین گروه از سازمان تعزیرات و همچنین صنف بر عرضه لوازم التحریر نظارت از هفته پیش آغاز شده تا دهم مهرماه ادامه دارد.

او بیان کرد: شرایط اقتصادی و تحریم‌ها تقریباً معادل ۴۰ تا ۵۰ درصد بر قیمت لوازم تحریر افزوده است و  لوازم التحریر خارجی تا دو برابر گران‌تر شده اند.

به مشام رسیدن بوی گرانی لوازم التحریر قبل از بوی ماه مهر

او افزود: قیمت کالا‌های داخلی بر مبنای تولیدات کارخانجات و درصد سودی است که به آن‌ها اضافه می‌شود.

صداقت نیا اظهار داشت: تمهیداتی که انجام شده است تنها در خصوص دفاتر تعاونی است  و از هفته آینده عرضه خواهد شد.

او  در ادامه گفت: شهروندان می‌توانند هر گونه تخلف در رابطه با گران‌فروشی با شماره سامانه وزارت صنعت معدن، درج شده بر روی همان کالا تماس بگیرند و یا با مراجعه به سازمان بازرسی و اتحادیه صنفی و یا به سازمان تعزیرات شکایت خود را مطرح کنند.

رییس صنف لوازم التحریر استان کرمان با اشاره به اینکه توصیه به مردم این است که کالا‌های تولید داخل نیز با تنوع و کیفیت بالایی تولید می‌شوند و با کالا‌های خارجی که تنوع و رنگ بالاتری دارند و با قیمت بالاتری نیز عرضه می‌شوند قابل رقابت است تصریح کرد: تا حد امکان برای تحقق شعار سال از کالای تولید داخل خرید کنند.

اما در این میان والدین گله داشتند از اینکه نظارتی بر روی قیمت لوازم التحریر نیست و همچنین فرزندانشان هیچ تمایلی برای خرید کالا‌های تولید داخل را نداشتند. دلیل را هم کیفت پایین و نداشتن تنوع در شکل و رنگ دانستند.

به مشام رسیدن بوی گرانی لوازم التحریر قبل از بوی ماه مهر

از قیمت‌ها که پرسیدم گویا ناراحت شدند، پدری که شکایت داشت از اینکه مجبورم هر چه را که فرزندانم از لوازم التحریر پسندیدند بخرم.

او می‌گفت: بابت چند عدد دفتر و دو عدد مداد مغزی و پاکن و و خودکار ۴۰۰هزار تومان هزینه کردم.

مادر دیگری می‌گفت: به ازای ۳عدد دفتر سیمی ۸۰ هزار تومان پول دادم.

به سراغ مغازه‌های لوازم التحریر در سطح شهر رفتم تا از نحوه فروش این وسایل با طرح‌های ایرانی مطلع شوم.

متاسفانه با سرکشی به چندین مغازه تنها یکی از آن‌ها دارای تعداد محدودی از این دفاتر بود و در گفتگویی که با مسئول خرید و فروش آن مغازه متوجه شدم یکی از دلایل استقبال اندک از این وسایل، قیمت بالای آن‌ها نسبت به نوع خارجی خود است.

همچنین مغازه داران نیز از دیر عرضه کردن دفتر‌های تعاونی گله داشتند و می‌گفتند: دفاتر تعاونی زمانی دست ما می‌رسد که مردم خرید خود را انجام داده اند و تعداد اندکی به سراغ خرید این دفاتر می‌آیند.

به مشام رسیدن بوی گرانی لوازم التحریر قبل از بوی ماه مهر

خودم همیشه عاشق لوازم التحریر بودم و هستم، دفتر نو و صفحات نوشته نشده مرا پر از حس خوب می‌کند. چشمم از دیدن صفحات نوشته نشده سیر نمی‌شود. دستم را روی صفحه سفید می‌کشم و آن را بو می‌کشم. عاشق اولین باری هستم که قلم روی صفحه سفید می‌لغزد. مداد، خودکار، تراش، پاک کن، همه و همه برایم جذاب هستند. از تماشای شان سیر نمی‌شوم.

در زمان کودکی، ساده‌ترین و ارزان‌ترین وسایل تحریر برایم خریداری می‌شد. هرگز دفتر خارجی طرحدار، مداد اتود، خودکار خارجی و پاک کن‌های فانتزی نداشتم. جامدادی هایم را خودم می‌دوختم. فکر می‌کنید با چی؟ با پاچه شلوار جین کهنه. رویش را گلدوزی هم می‌کردم. چون خیاط خوبی نبودم، جامدادی هایم کج و کوله بود و یک گلدوزی بیریخت روی آن دهن کجی می‌کرد.

اما توصیه می‌شود که سعی کنید لوازم التحریری تهیه کنید که ارزش محصول از قیمت آن بیشتر باشد. شما می‌توانید از دو برند معتبر دو محصول مشابه را تهیه کنید و آن‌ها را از لحاظ کیفیت با یکدیگر مقایسه کنید. اما همه ما می‌دانیم که برند‌های قدیمی امتحان خود را پس داده و می‌توان به آن‌ها از لحاظ کیفیت و قیمت لوازم التحریر اعتماد کرد.

از آنجایی که تنوع لوازم التحریر از نظر نوع و ظاهر بسیار زیاد بوده شما نباید خود را درگیر انتخاب از میان خیل عظیم آن‌ها بکنید. تنها به خرید لوازم تحریر مورد نیاز خود بپردازید، زیرا خرید‌های اضافی، هم از بودجه‌ای که برای این خرید گذاشته اید، می‌کاهد و هم، زمان زیادی را صرف خرید غیر ضروری خواهید کرد و ممکن است برای خرید نوشت افزار زمان کم بیاورید؛ بنابراین سعی کنید با مشاهده ظاهر فانتزی و جذاب لوازم التحریری که احتیاج ندارید، وسوسه نشوید.