بازداشت‌های گسترده؛ در ایران خودرو و سایپا چه خبر است؟

بازداشت‌های گسترده به خاطر فساد در خودروسازی‌های کشور ادامه دارد...  امروز مجلس شورای اسلامی تأیید کرد که دو نماینده در ارتباط با پرونده گروه خودروسازی سایپا بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. پیش‌تر نیز چند نفر در ارتباط با فساد در ایران خودرو بازداشت شدند.

 یک عضو هیات رئیسه مجلس که نامش ذکر نشده است، اعلام کرده که "دو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس روز گذشته در ارتباط با پرونده مربوط به سایپا بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند."

به گفته او "قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی برای این دو نماینده تعیین شده که آن‌ها زمان لازم و توانایی تامین این میزان وثیقه را نداشتند؛ لذا قاضی حکم به انتقال آن‌ها به زندان اوین تا زمان تامین وثیقه را داد."

این عضو هیات رئیسه مجلس در پایان یادآور شد: "چندی پیش نیز یکی از این دو نفر در ارتباط با همین پرونده برای ساعاتی بازداشت شده بود که در نهایت با قرار التزام آزاد شد؛ با توجه به اینکه قرار التزام صادره قبلی معتبر بوده روشن نیست برچه مبنایی تبدیل به وثیقه ده میلیارد تومانی شده است."

اسامی این دو نماینده اعلام نشده، اما روز گذشته در شبکه اجتماعی گفته شده بود که این دو نماینده محمد عزیزی، نماینده ابهر و فریدون احمدی، نماینده زنجان هستند.

رانت پیدا و پنهان خودروسازان
بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر بازداشت ۲ نفر از نمایندگان به اتهام اخلال در بازار خودرو گفت که موضوع بازداشت این دو نفر حدود یکی دو ماه پیش نیز مطرح بوده است.


محمد عزیزی نایب رییس فراکسیون امامزادگان، عضو کمیسیون صنایع و رییس کمیته پتروشیمی این کمیسیون در مجلس است. او در کارنامه خود قائم مقامی صدا و سیمای کرمانشاه و گلستان، معاون شهرداری منطقه۱۵، قائم مقام شهرداری منطقه ۱۶ تهران، فرماندار شهرستان ابهر، شهردار زنجان، را هم بر عهده داشته است.

فریدون احمدی نیز نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بود. هر دوی این نمایندگان از لیست اصولگرایان وارد مجلس دهم شده بودند.

در همین رابطه امروز حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: "تا این لحظه مدارک لازم و اسناد مرتبط با بازداشت ۲ نماینده مجلس توسط قوه قضاییه به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نرسیده است."

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه اوایل مردادماه امسال گفت: «پرونده شرکت سایپا ۲۵ متهم دارد که ۶ نفر از جمله برخی مدیران شرکت سایپا بازداشت شده‌اند.»

در همین حال مدیرعامل خودروسازی سایپا نیز ممنوع الخروج شده است. سخنگوی دولت در رابطه با ممنوع الخروجی مدیرعامل سایپا نیز گفت: "موضوعی که برای مدیرعامل سایپا به وجود آمد به دلیل شکایت مشتریان از وی بود."

بازداشت‌ها در ایران خودرو 
در ایران خودرو نیز اوضاع بهتر نیست. عصر روز دوشنبه هنوز چند ساعاتی از انتشار خبر برکناری هاشم یکه زارع مدیرعامل شرکت ایران خودرو نگذشته بود که تعدادی از مدیران دو شرکت خودروسازی "ایران خودرو" از جمله یکه زارع بازداشت شدند.


غلامحسین اسماعیلی در گفتگو با بخش خبری شبکه یک صدا و سیما درباره بازداشت مدیرعامل سابق ایران خودرو گفت: "مدیر عامل سابق ایران خودرو بر اساس گزارش‌هایی که ضابطین به مرجع قضایی داده بودند تحت تعقیب قرار گرفت و اقدامات اولیه دیشب انجام شد و تحت نظر بوده و دو نفر دیگر از این مجموعه هم بازداشت هستند؛ ولی به لحاظ اینکه شب عید بود تحقیقات ناقص است."

اسماعیلی افزود: «ریاست قوه قضاییه دستوری را به سازمان بازرسی کل کشور درباره نقش و جایگاه نظارتی که این سازمان دارد، دادند، برای اینکه در حوزه مسائل خودروسازان و اجحافی که در حق مردم و تاخیر و تعویض‌هایی که شده و خودرو‌های ناقص و افزایش قیمت و... وارد شوند و سازمان بازرسی هم به جد ورود کرده است.»

او افزود: "ان‌شاءالله بعد از ارایه گزارش سازمان بازرسی اگر لازم شد برای پرونده در کنار همین پرونده‌هایی که برای خودروسازان تشکیل شده رسیدگی می‌شود؛ والا به صورت مستقل حتما از ناحیه مرجع قضایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد."

پیشتر علی ربیعی سخنگوی دولت درباره علت برکناری یکه زارع علت برکناری هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو، را "افزایش عمدی و بدون هماهنگی قیمت خودرو" اعلام کرده بود.

حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به برکناری مدیرعامل ایران خوودرو اعلام کرد: «مشکلات و جست و خیز‌های مختلف بخصوص در یکسال اخیر در صنعت خودروسازی، باعث برکناری هاشم یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو شد.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «متاسفانه در ۸ ماه اخیر شرکت ایران خودرو مشکلات فراوانی از جمله بی‌نظمی‌در تحویل خودو به مشتریان در موعد مقرر و عدم کاهش نسبت به مصوبات که این دست مشکلات باعث برکناری یکه زارع از مدیر عاملی شرکت ایران خودرو گردید.»

واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به بازداشت ها
توضیحات مقامات مسئول نشان می‌دهد که بازداشت‌های اخیر ناشی از اعتراض‌ها و شکایت‌های مردمی درباره افزایش قیمت خودرو و تحویل دیر هنگام خودرو‌ها دارد.

در هفته‌های گذشته دعوتنامه تسویه حساب با قیمت‌های بالاتر به دست خریداران رسیده بود، اما این شرکت افزایش قیمت را تکذیب کرد و آن را "مشکل نرم افزاری در سیستم فروش" عنوان کرد.

رقم‌های اعلامی در دعوتنامه‌ها با واکنش تند خریداران محصولات روبرو شد.

ایران‌خودرو بعدا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد این شرکت هیچ‌گونه افزایش قیمتی را در روز‌های اخیر اعلام نکرده است: "با توجه به مکانیزه بودن صدور دعوتنامه در ایران خودرو، بعلت به وجود آمدن ایراد نرم‌افزاری، تعداد اندکی از دعوت‌نامه‌های ارسال شده با بهایی مغایر با قیمت مصوب شرکت صادر شده که این تعداد دعوت‌نامه نیز در اسرع وقت اصلاح و مجددا ارسال خواهد شد."

اما چند روز پیش غلامحسین اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه پرده از فساد مهمتری برداشت. او گفت: «یکی از خودروسازان که پرونده‌اش در حال رسیدگی است ۶۰۰ نمایندگی در سطح کشور دارد، اما با زد و بند ۱۵ نمایندگی خاص را انتخاب می‌کند و تولیداتش را به آنان می‌دهد تا با افزایش تقاضا این خودرو‌ها را با قیمت بسیار به مردم بفروشند.»

با خروج آمریکا از برجام در سال گذشته تعداد زیادی از خودروسازان خارجی از ایران رفتند.

افزایش نرخ ارز به کاهش تولید خودرو، گرانی و همچنین ضرر انباشته خودروسازان ایرانی منجر شد و خریداران با بدقولی در تحویل خودرو‌های ثبت نامی مدت‌دار و جایگزینی آن‌ها با طرح تحویل فوری روبرو شدند.

بهرام پارسایی، سخنگوی اصل نود مجلس شورای اسلامی حدود دو ماه پیش گفته بود "ایران خودرو پیش از سال ۱۳۹۸ زیان انباشته‌اش را بالغ بر ۸۰۰۰ میلیارد تومان به ما اعلام کرد که قطعاً الان این رقم بیشتر است. "
سایپا هم مانند ایران خودرو با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند؛ فقط ۱۰۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های بیمه بدهکار است و خودداری از پرداخت آن باعث شده شرکت‌های بیمه هم برای خودروهای سایپا بیمه‌نامه "غیرنقدی" صادر نکنند؛ این اختلاف حدود دو سال است که ادامه دارد.

گزارش عملکرد سه‌ماهانه سایپا نشان می‌دهد که زیان انباشته سایپا در بهار امسال (۱۳۹۸) به بیش از ۶/۷ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به بهار سال گذشته بیش از ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.

تحولات اخیر در دو خودروسازی کشور تاثیر محسوسی در بازار خودرو نداشته است و بازار ثبات خود را حفظ کرده است.